Polski English
Przedź do profilu MTN Przedź do profilu MTN Przedź do profilu MTN Przedź do profilu MTN

Wszystkie twarze cenzury – Dyskusja o książce Błażeja Torańskiego „Knebel. Cenzura w PRL-u”

W ramach Salonu Historycznego Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, serdecznie zapraszamy na spotkanie z cyklu Plus czy Minus - konfrontacje historyczne zatytułowane:

Wszystkie twarze cenzury – Dyskusja o książce Błażeja Torańskiego „Knebel. Cenzura w PRL-u”


/// 23 maja 2018 r. (środa)
/// godz. 18:00
/// Siedziba główna Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, ul. Gdańska 13

 

Największym zwycięstwem cenzury PRL-u było wmówienie zainteresowanym, że właściwie nie istnieje – choć przenikała wszystkie aspekty życia. Prof. Zbigniew Romek ujawnia, że cenzorzy znali prawdę o Katyniu „od zawsze”. Zostali wyedukowani do oceny treści pod kątem poszukiwania aluzji. „Gdyby nie było cenzorów, – zapewnia Grzegorz Królikiewicz – nie doszedłbym do żadnych rezultatów! Oni, durnie, nawet nie wiedzieli, jak krzepią mnie swoją obecnością”. Poeta, Ernest Bryll, zmieniał tekst w śpiewogrze „Po górach, po chmurach” żeby udobruchać Gomułkę, rzucającego kałamarzami w urzędników. Powodem był donos sugerujący, że monolog diabła jest aluzją do jego osoby. Cenzura potrafiła wychwycić kolizję seksuologii z polityką. Zbigniewowi Lwu-Starowiczowi zdjęto artykuł pod tytułem „Miłość francuska” z uwagi na wizytę w Polsce prezydenta Francji Charlesa de Gaulle’a. Krakowski cenzor wspomina , jak udało mu się wywieźć na Zachód i opublikować tajne zapisy oraz instrukcje dla cenzorów. Dyrektor opolskiej delegatury Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk opowiada o próbach pogodzenia wiary w Boga i pracy dla komunistycznego systemu. 21 rozmówców Błażeja Torańskiego: dziennikarzy, reżyserów, grafików, kompozytorów i estradowców odsłania kulisy swoich kontaktów z cenzurą. Ujawniają mechanizmy, dzięki którym władza potrafiła skutecznie zmusić twórców do trudnych ustępstw, a wielu nawet do współpracy.

Gość:

* Błażej Torański (autor książki „Knebel. Cenzura w PRL-u”, dziennikarz i publicysta, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, były działacz Niezależnego Zrzeszenia Studentów, członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i Stowarzyszenia Pisarzy Polskich).

Prowadzenie:

* dr Mikołaj Mirowski (historyk i publicysta, Muzeum Historii Polski, współpracownik Domu Literatury w Łodzi i Muzeum Tradycji Niepodległościowych).

Patronat merytoryczny:

Muzeum Historii Polski.

Patronat medialny:

Dom Literatury w Łodzi, TVP Historia, TVP S.A. Oddział w Łodzi, Radio Łódź, Liberte!, Dziennik Łódzki, Gazeta Trybunalska, Obserwator Międzynarodowy, Koncept – Gazeta Akademicka, Histmag.org.

« powrót do góry